søndag 24. februar 2013

Litt abborfiske igjen

Tok meg en aldri så liten fridag på fredag. Fri fra alt, til og med fiske. For i går skulle man til pers på nytt. Trygve og jeg hadde lyst til å prøve abboren igjen, tross det er en ganske så laber tid på året for den slags. Vi hadde pratet om et lure-skogstjern Trygve mistenkte kunne inneholde noen få, men store mørke skogstjernsborrer. Så sagt så gjort, selv om vi tok det litt som det kom mtp på feit is toppet med 15cm snø. Og selv under ideelle forhold er det ganske vanlig å blanke i slike vann, men greit å bare få tatt turen, sjekka området, gjort seg opp noen meninger og utforska litt bunnstrukturer. For blanking ble det, sett bort fra noen mindre individer på rundt 100-150g. Men det er forsåvidt helt greit i et slikt vann for det er gjerne effektive fisketimer som til slutt gir resultater (kanskje). Så tilbake skal vi, når våren har tatt bedre grep. Vi fikk i allefall lukte på våren med plussgrader og opphold. Rett og slett trivelig isfiskevær.


Kjørte kun med balanse første tur. Framover blir det med meiteutrustning..

Var fremdeles ikke ferdig med abbor for helga, og siden været bare ble enda bedre passa det bra med en balansetur på Mjær i dag. Henrik og Trygve ble også med. Litt skya på mårran, men det klarna raskt opp og det ble virkelig varmt. Hadde grisetrua når vi starta opp. Hadde jevnt abbor rundt bruket, samt at jeg og Trygve dro på hver vår balansegjedde (selvsagt). Litt senere hadde jeg kraftig sug på pilken som luktet abbor lang vei, men fisken slapp etter få sekunder. Så ble det rolig et par timer, og vi spredte oss mer opp for å lete...

Trua svinnet sakte hen og til slutt mista jeg den helt. Fokuset mista jeg og en periode hvor jeg og Henrik ble stående å diskutere kommende tur til Skogseidvann, fiskekultivering og hvem veit hva. Plutselig røska det til på stanga mi igjen, og det gikk med armer og bein under kroking og kjøring når huet er ett sted og kroppen et annet. Men nedi hølet kunne jeg skimte en fisk med striper og høy rygg så derfor ble turen brått snudd fra fiasko til suksess for min del. Midt oppi det hele glemte jeg veiing, men fikk i allefall noen fete bilder. Fisken var langt fra noen kjempe, men i en treg sesong er den absolutt godkjent som brukbar fisk i mine øyne. Nå kan våren bare holde fram, er drittlei minusgrader egentlig. Noen flotte varme solrike dager på isen i mars med forbedret snitt på abboren hadde ikke vært feil.


En dårlig tur som ble en bra tur!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar