torsdag 21. februar 2013

Tilbake på Glommaisen

I kveld ble det tid for en ny tur tilbake til glomma, og plassen det hele startet høst. Men ting hadde forandret seg. Elva var nå nesten helt lukka tvers over og "lakehølet", som sist besto av åpent vann, hadde nå mer enn gangbar is på rundt 20cm+.

Trygve var allerede igang i det jeg labbet ut på isen. Jeg hørte ikke så mye under øreklaffene på den pokkers lua, men det så ut som noe skjedde der ute. Ja, det var kveldens første lake slik jeg trodde. Jeg rigget opp og satt igang. Og de andre lakene lot ikke vente på seg. I løpet av de neste 2 timene hadde vi vel notert 6-7 eksemplarer til sammen. Ikke noe stort å rapportere om, men det var i allefall mine første laker her. Den bet veldig lokalt, så skjønner hva som menes med "lakehølet". Kulda krøp inn her og der ettervært, så vi ga oss relativt tidlig da fisket dabbet av. Sjekka ikke noe temperatur, men tror nok vi hadde 15-20 kalde etter at sola forsvant. Det blir uansett fler turer hit og ikke minst midt i blinken for kveldsturer da jeg om få uker blir østfolding og boende bare minutters kjøretur unna.


Min første og største. Lakene er ikke spesielt fotogene, så det å få tatt et skikkelig bilde av dem kan være no hærk...

Uansett om du er kledd mot kulda, irrterer det nok at stangringer fryser igjen, agnfisken stivner og hanskene til slutt kan brukes som slagvåpen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar