lørdag 2. februar 2013

Laketur til nye trakter

Kort rapport fra fredag 01.02.13

Var igjen ute på laketokt. Denne gangen til nok en ny erfaring for meg og en brukbar kjøretur i forkant. Hadde avtale om å møte Ole-Håkon og Rune i Rakkestad. Derfra gikk kursen mot Haldenvassdraget, og Femsjøen lå for tur. Vi skulle til en mer jomfruelig og lite utprøvd plass. De andre kara hadde gjort en satsing året i forkant, men var da etter sigende litt sent ute. Nå skulle det være mer nærmere blinken og vi hastet raskt ut på isen for å komme i gang. Vel fremme på plassen, satt vi ned borrene og dro igang. Det hersket en viss spenning nå, selv om jeg hadde forsøkt å forbrede meg i forkant til en mer åpen forventning om fangst.

Ettersom plassen var lite utprøvd og vi kun hadde grunnlag i noen få tips samt deres tur tidligere, ble det til at vi spredte oss og startet avfisking av områder. Laken står gjerne svært lokalt og konsentrert i gytetida, så det gjelder å borre tett. Jeg satt meg på en plass som hadde levert tidligere, og sannelig var det liv på bruket med en gang. På grunn av at jeg valgte å gi multisene et forsøk denne gangen her (har aldri hatt sansen for det av en eller annen grunn, og værtfall ikke på isen), glapp jeg nesten stanga i tilslaget. Glemte et øyeblikk der at jeg fisket med stum sene gitt. Men fisken kom opp. En relativt lang og slank sak på 560g. Vi ble ivrige nå og forbredte oss på en travel kveld i "mørten". Men akk ja. Dette ble en skikkelig bomtur. Det var den eneste fisken vi stiftet bekjentskap med. På noen som helst måte og, det var ikke et eneste napp å få. Men sånn er det. Enten var vi ute til feil tid igjen, eller kanskje heller at plassen ikke er så spennende som de "lokale" sa alikevel.

Vi ga oss før midnatt etter at alle som en mista trua i tur og orden. På vei mot bilen gjorde vi det vi fiskere gjør når fisket slår feil, prøver å finne unskyldninger på hvorfor ting ikke gikk som vi hadde planlagt :)


Jeg gikk inn i dyp konsentrasjon rett etter første fisk var landet..

..men til ingen nytte. Det ble med denne enstøingen. En fattig trøst for meg er at jeg kan hake av et nytt vann på lista, selv om det nok blir en stund til jeg fukter snøret her igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar