lørdag 9. februar 2013

SFK Carnivoras NMU konk 2013

I dag var det duket for litt konkurranse. SFK Carnivora arrangerer hvert år isfiskekonk på Tunevannet for alle NMU's medlemmer. En veldig hyggelig gathering etter det jeg har hørt, så såklart jeg skulle bli med i år. Første gang for meg.

Tunevannet er et av østlandets såkalte "action storabborvann". Dvs et typisk næringsrikt lavlandsvann med mange sterke årsklasser av abbor, der fisken ofte jakter i stimer av eksemplarer på 300-1000g. Den eneste relasjonen jeg hadde til vannet fra før er et par badeturer i snørraldern. Vannets innhold av abbor er kanskje noe av det mest kjente vi har, så hovedgrunnen til at jeg ikke har satsa her tidligere er at jeg sogner til vel så gode storabborvann i mye nærere områder. Tur-retur Kolbotn-Sarpsborg hver gang jeg skal fiske abbor, blir litt i meste laget.

På en annen side hadde jeg skrinlagt vannet etter første tur dersom jeg ikke var kjent med forholdene gjennom andre. For meg ble det en delt jumboplass med rundt 8-10 andre. Total blanketur. Det var ikke dagen for noen andre heller, for overalt kunne man rapportere om et usedvanlig treigt fiske selv for de mest lommekjente. Men når 39 storfiskjegere labber ut på et slikt vann med et mål for øye, vil det selvsagt være noen som treffer fisk. Så noe ble det. Største abbor var på 660g hvis ikke jeg husker feil. Vinneren Arild Eskildsen tok seieren med en totalvekt på 4490g. Til sammenligning vant Jørgen Ø Andersen i 2011 med en totalvekt på 11000g. I fjor lå vinnervekten på beskjedne 2860g. Så det svinger godt, og alt står på den humørsyke abboren. Neste år er det vel en ny runde, og da blir målsetninga satt et hakk høyere... Få fisk! :P


Premiebordet gjøres klart etter endt konkurranse. Premiene består selvsagt av fiskeutstyr, men også pokaler og selvsagt brennevin.

Det ble tid til litt sosial mingling både før og etter konken. Arrangører sto for pølsegrilling og kake! Namnam :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar