mandag 5. mai 2014

Ny art: Hvitfinnet Steinulke

Siden jeg så smått har vært på en liten "nye arter"-flyt i det siste, takket jeg også ja til bli med på et forsøk etter en av våre ferskvannsulker, nærmere bestemt Hvitfinnet Steinulke/Ferskvannsulke. Jeg og Ole-Håkon tok turen til nedre del av Haldenvassdraget bevæpnet med isfiskestenger og microutstyr. Vi var på plass og startet "spottinga" rundt kl 22:00.

I starten var det få eksemplarer å finne. Ikke var de spesielt lette å få øye på heller, skulle jeg finne ut. Humusfarga vann med siktedyp på maks 0,5m gjorde ikke saken lettere. Men ettervært fikk man øye på fler og fler. Var nær på å tråkke på et par stk og. Arten er i boks og den nye persen her er på svimlene 3,0g. Etter noen timer på huk og en smått verkende rygg, hadde vi fått opp 12 eksemplarer. Ole-Håkon fikk i tillegg ny pers på Steinsmett. En annen ferskvannsulke-art.

Glad for å ha notert meg for arten og for at vi er heldige og har den her nært oss (veldig lite utbredt art). Det blir nok en stund til neste gang, vil jeg tro :P Og med tanke på været som skal komme nå, er det vel en stund til før det blir greie på noe som helst egentlig...


FOTO: OHH


Pers :) - FOTO: OHH


Hvitfinnet Steinulke - FOTO: OHH

2 kommentarer:

  1. Den røska skikkelig tenker jeg. Artig å få nye arter, men er dette litt sært??? :)

    SvarSlett
  2. Vill fight :P Ja, det vil være vanskelig å motsi at det er litt sært. Men nå har jeg i alle fall notert arten :)

    SvarSlett