lørdag 3. mai 2014

Et mortforsøk og et stamforsøk

Selv om det har blitt litt kjøligere, har det vært ganske greit vær og slikt må man utnytte. Så i går ble det en tur ut igjen. Var litt usikker på hva jeg skulle prøve, men etter at jeg gikk for min første målretta stormort for noen dager siden og mislyktes, var jeg fysen på å prøve igjen. Så jeg starta slik.

Morten var veldig treg sist og det har nok noe med at sesongen ikke har dratt igang helt enda mtp vanntemp. Men Ole-Håkon lurte 2 store. Jeg kom på langt nær, men fikk opp en på 280g. Med andre ord så var det jo gode muligheter. Men etter flere timer med lusenapping og mangel på kroking, begynte den klassiske tvilen å melde seg. Lusenapping var det jo sist og, så hva gjør jeg feil? Jeg prøvde å gjøre om på taklet et par ganger og testa litt forskjellig tilslagsteknikk og til slutt begynte det å løsne. Jeg kroka flere fisk på rad, fikk igang en flyt og fisken økte i størrelse hver gang. Men plutselig spruta det opp lauer på swimmen og jeg fikk en stygg følelse av at en rovfisk ankom fôrplassen, slikt som ofte skjer når man har fôret en stund og lokka til seg potensielle byttefisker. Etter det var det dødt. Jeg så på klokka og rusla videre til en ny swim og starta å fôre. Det tar litt tid å fôre inn fisken og samtidig tenkte jeg på å legge hele mortfisket på is for øyeblikket og teste noe annet. Men jeg måtte ta den avgjørelsen fort for å rekke det, så jeg pakka sammen i en fei, hev utstyret i bilen og spant avgårde. Måtte bare en liten tur hjemom og bytte ut litt av det jeg hadde i sekken.

Framme på stamplassen var det bare å rigge opp igjen. Quivertippene ble bytta ut med de kraftigste, og tyngre takler med pølse havna i elva sammen med fôr. Etter kun et kvarters fiske gikk den ene stanga ned i knestående et sekund for å så gi slakk igjen. Ingen tvil om at det var fisk, ei heller hva slags fisk. Det stilnet på nytt, men en liten stund senere begynte det å plaske på forplassen. Jeg gjorde meg klar og plutselig vrengte stanga ned igjen og jeg fikk satt tilslag. Fisken gikk rett ut i strømmen og over det andre taklet, men jeg fikk bytta om på stengene og kjørte fisken inn. Nytt årsbeste på stam (1650g/52cm).

En halvtime gikk, og det var stille. Så hugg det på nytt, samme regla om igjen, men da jeg fikk fisken i håven var den første tanken som slo meg at den var støpt i samme forma som den forrige. Etter veiing/måling og nærmere studering ser jeg at den er klin lik. Mest sannsynlig samme fisken. Så den fikk tydeligvis ikke nok første gang. Det er første gjenfangst, men litt komisk at det skulle skje så kort etter. Har tatt flere gjenfangster her tidligere, men da har det i allefall gått litt tid i mellom, altså dager eller uker. Det virket heller ikke som den var spesielt utmattet da den fightet hardere nå. Tok brems flere ganger og dro fram og tilbake. Fisken fikk finne seg i å stå modell med meg for andre gang denne kvelden, og den sparket like herlig fra ved release.

Det ble en lang dag/kveld som startet trått, men endte bra :)


1650g / 52cm


Råskinnfisk


Halvtimen senere og andre gang på matta i kveld


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar