fredag 2. mai 2014

Langesund!

Forrige helg hadde jeg og mine OFA kolleger samt 2 til fra Nordstrand JFF booket Jera II i Langesund for en 10 timers tur med dypvannsfiske på agendaen. De fleste, inkl meg var førstereis på skikkelig havfiske. Jeg kan kun erindre noen båtturer da jeg var liten, men vi fisket aldri dypere enn 100m. Vi hadde leid oss losji i Kragerø, og tok sikte på å ha hele helgen til rådighet. Men det var søndagen høydepunktet skulle finne sted. Jeg tok med alt for mye utstyr da jeg var veldig i tvil hva jeg skulle bruke fredag og lørdag til, men fikk ikke bruk for stort fant jeg ut :P

Fredagen ankom vi heller sent pga fredagsrush på de faste strekningene i Vestfold. I bilen ned lekte jeg mye med tanken på å finne meg en sandstrand et sted og rote rundt der i mørket, men lysten på en pils etter kjøreturen ble for stor. Da en øl i løpet av få timer ble alt for mange, var det bare å legge inn årene den kvelden.

At man aldri lærer!! Trenger vel ikke utdype hvordan formen var dagen derpå. Med en kropp nær kollaps, rotet jeg sammen en slukstang og skrin + en stor flaske brus og hev meg med de andre som ville prøve sjøørreten. Fremme på plassen ble det heller lite fisking på meg slik jeg regnet med. Tok noen kast i ny og ne, men når jeg ikke kan fordra slukfiske i utgangspunktet og har 25 grader rett på, ble jeg liggende som en stranda hvalross på svaberget. Flere benyttet seg av den muligheten da vi fant ut at sjøørreten ikke var spesielt hypp på hverken sluk eller flue i dag. Jeg var heller ikke den eneste som følte seg en smule redusert etter gårsdagen. Nykommer Øyvind tok dagens eneste prikkefisk, men det var enda bra det var han som fikk siden han var den eneste av oss som ikke hadde fått sjøørret før. Tilbake i leiligheten ble det disket opp stor middag av Fredrik med biff og bakt potet. Derfra tok jeg sats og flata rett ut i senga. Vi skulle opp kl 6 dagen etter.

Go'været holdt stand og det var med stor iver vi satte kursen mot åpent hav i 08.00-tiden. En kjapp stopp innom et gruntområde og vi hadde sikret oss agnet. Samtidig pumpet jeg opp en brukbar torsk på rundt 4kg. Da vi slo over snellene og lot seifilèene suse ned mot drøye 200m dyp, hadde den vesle brisen roet seg ned og vi fikk nærmest flatt hav. Sola steika på og det var herlig på havet.

Jeg hadde napp først, men etter kun et minutt der jeg ikke klarte å rikke fisken mange meterne, slapp den. Få minutter senere kroka Henrik en fisk, men også denne slapp rimelig fort. Da han fikk opp taklet, hadde kroken delvis retta seg ut og knekt! Vi drodlet mye rundt hva det kunne ha vært når vi igjen slapp taklene ned. Derfra skjedde det ikke mye mer hos meg, men det ble dratt fisk jevnt og trutt fra de andre. I hovedsak Langer, men også en Brosme kom opp. Kjetil ble dagens mann med størst fisk, en Lange på drøye 14kg! Brosmen, som også han fikk, veide 5kg. Ellers ble de andre Langene som kom opp veid til alt fra 3 - 7 kg. Jeg var egentlig lite lysten på å gi meg da vi sveivet opp taklene for siste gang. Men men, dette var så spennende at det blir nok mange slike turer i fremtiden. Jeg gleder meg allerede. Neste gang sittern!!


Sånne dager som dette må man virkelig nyte. Det er ikke mange av de i løpet av året. Her fra svabergplassen min i Kragerø :P


Søndag. Straks klare for avreise!




Og straks klare for å denge opp agn.


Kort stopp og agnet sikra :)


Jeg begynte faktisk å lure hva jeg hadde på da jeg skulle pumpe opp sei med denne hengende på pilken i bunn.


Første fisk fra dypet. Litt av en havfiskedebut for Kjetil. Drøyt 14kg (+innvollene som lå på dekk)


Dagens mann i Langesund! Her med Brosme på 5kg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar