søndag 31. august 2014

Vindufiske + forberedelser

Det har vært en litt roligere periode på fiskefronten nå. Har avsluttet årets satsing etter en del arter i ferskvann og funnet fram vinduet igjen. Eller dvs jeg har gitt mitt eget vindu jomfruturen. Samtidig gjøres det forberedelser til vestlandstur om noen uker der jeg forhåpentligvis får klokka inn mange nye arter, men mest av alt skal satse på kontakt med disse beistene...

Havål (Conger Eel)
 
Men first things first. Jeg fikk gjennomført første runde med vindu på fredag, etter litt værmessige problemer i det siste. Det begynner å bli tidligere mørkt, men fremdeles så sent at jeg må utnytte fridagene.

Jeg og Ole-Håkon møtte Waltons-gutta Tormod, Per Magnar og Bård på en ny plass. Vi så mye forskjellig, men mye smått/micro. Og på tross av at jeg har så mange arter utestående, var det fler her jeg allerede hadde.

Men ettervært fikk jeg øye på en rar sak. Denne har jeg også sett flere ganger før, men sist (i våres) hadde jeg ingen anelse om hvordan få denne på krok. I mellomtiden hadde heldigvis Ole-Håkon funnet ut akkurat det, og han kom til for å guide meg. Merkelig hvor forutsigbar den var når man visste hvordan den skulle tas, for den gjorde akkurat som ventet og vips hadde jeg sikret meg både ny art og ny Laken-rekord på stor kantnål. Vi får se hvor lenge den blir stående da...

12,6g

Rar liten sak. De norske fjordene er mer eksotiske enn det folk flest tror.

Per Magnar hadde forøvrig nettopp fisket på en, mest sannsynlig den samme, men da var den ikke like medgjørlig.

Etter en stund ble vi enige om å flytte oss et kort stykke. Per Magnar skulle tidlig opp, og tok kvelden. På det nye stedet så vi ikke mye mer. Waltons-gutta fikk imidlertid lurt opp et par ganske bra dvergulker på hhv 72 og 82 gram.

Jeg bet i det sure eplet og vippet opp noen kutlinger bare for å få notert det. Svart og sand.

Svartkutling 9,3g.

Sandkutling 2,4g.

Etter en stund ble jeg vaklene rundt som en zombie etter å ha vært våken i nesten 22 timer. Nok var nok, og det fant de andre også ut. Det hadde blåst opp ganske heftig og, så det var ikke mye true videre etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar