mandag 4. august 2014

Buk nummer 2 over 2 i år :)

Etter Ål-ferien tok jeg meg noen akklimatiseringsdager. Det gikk faktisk en hel uke, men stort lenger enn det skal det ikke gå før det verker. Ole-Håkon skulle gjøre et forsøk på buk og lurte på om jeg ville slenge meg med. Jeg har alt fått en bra buk i år, ny pers og greier, og er storførnøyd med det. Men det hadde jo ikke vært å forakte med fler, så jeg trengte ikke dvele ved tanken.

Da jeg kom fram var OH allerede på plass. Det var nok med mortenapping hos han, men det skulle roe seg ettervært. Jeg fikk ut stengene mine etter en stund, men det var etter at morten begynte å ta kvelden så det dro aldri igang hos meg. Like greit.

Det var faktisk svært lite aktivitet på passen min. Men fiske på stor buk er noe av det mest trivielle jeg vet om når været er bra og temperaturen passe. Stengene står der og da kan man bare lene seg tilbake i stolen og gå løs på termosen. Skikkelig avstressende.

Jeg tok opp bruket jevnlig for å sørge for jevn pågang med fôr. Klokka 01:30 gjorde jeg akkurat det på den ene stanga da jeg plutselig hørte noen lyder bak meg. Stanga som fortsatt fisket, lå vannrett på spydet og var på vei uti! I ren refleks kasta jeg fra meg den jeg hadde på land og satt tilslag på en fisk som allerede satt bra. Det var tungt og fisken bare sto der. Jeg hadde en god følelse! Med flomlyset fra hodelykta forsøkte jeg å lyse ut på fisken og forhåpentlig bekrefte følelsen. Jadda! Buk på gang! Etter en kort, men seig fight lå fisken i håven og da var det på sin plass med et jubelskrik. OH kom bort for å sjekke ut fisken og knipse bilder. Fisken var 2180g / 51cm :) Min nest største buk og en real plugg i forhold til lengden. Det utgjorde ikke en døyt at passet hadde vært fiskefritt for min del når den ene som kom både var av rett art og av storfiskstørrelse.







Siden ble jeg sittende oppstrøms på plassen til OH og prate resten av passet. En drøy time senere var vi enige om at det holdt for i kveld/natt og dro hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar