søndag 22. september 2013

Nytt vann på kiloslista :)

Etter den brå starten som jiggfisker, var det kanskje på tide å komme seg ned på landejorda igjen. Jeg har vært vant med å måtte jobbe litt hardere for kilosborrene enn slik jeg opplevde det forrige gang. Men det er veldig ålreit med noen sånne opplevelser innimellom. Det legger liksom et bedre grunnlag for motivasjon til å fiske på storabbor i andre mer vanskelige vann. Det er ikke akkurat ukjent at de færreste vann kan varte opp med et så rått storabborfiske.

I vinter som var, tok jeg mine første runder med balansepilken på Lyseren i Enebakk/Spydeberg. Det er vel et av de mer klassiske storabborvannene, men da mer spesielt på ismeitesiden. Fikk ikke til mer enn 2 turer på den siste vårisen da flere vann ble testet den vinteren. Jeg og Trygve satt på isen der og pratet løst om å teste Lyseren i sommerhalvåret og. På fredag fikk vi muligheten til akkurat det da vi fant en åpning i været etter at høsten satte inn for fullt med kaldere temp, regn og vind.

Det ble en ettermiddagstur og jeg hadde kontakt med 2 brukbare eksemplarer rett etter start, men problemet med jigg er at fisken ofte sitter dårlig, og disse datt selvsagt av etter kort tid. Men vi rodde rundt for å teste flere plasser og lodde opp litt topografi. Etter turen ble det til at jeg dro tilbake dagen etter alene for å legge ned en hard økt i området rundt den ene grunna jeg hadde på fisk dagen før.

Og nå var abborfisket litt mer slik jeg var vant med. Det var kanskje til og med mindre action enn det jeg var vant med. Byttet jigger ofte for å teste ulike kombinasjoner. Etter halvannen times fiske, hvor jeg nettopp skiftet til en ny fargekombo og hadde tatt 3 kast med den, smalt det til! Og det var tungt! Fisken dro et par utras og jeg mistenkte gjedde. Samtidig sa jeg til meg selv at dersom dette er abbor, er den i allefall bra! Plutselig kom stripene til syne ved båtripa og da økte pulsen betraktelig :) Fisken dro under båten, bak båten, foran båten og rundt. Stanga gikk til tider som en helikopterpropell :P Jeg gjalla et lite jubelbrøl for meg selv da fisken havna i håven. Så tydelig at vi snakka kilos, men beholdt spenninga litt ved å måle fisken først. Den hadde ikke hengemage, men var ganske brei alikevel. Lengden målte 44cm og da var jeg sikker. Vekta viste 1110g og med det kan jeg også notere Lyseren på kiloslista :D

Det ble nesten ikke fisk denne dagen faktisk. 3 hogg, 2 fisk. Men jeg hadde ikke trengt mer enn den ene. Mission Accomplished ;)


1110g / 44cm


Nydelig mønster på denne fisken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar