lørdag 7. september 2013

Ny pers igjen!

Tok meg en tur etter vederbuken i går. Det har jo blitt en del brukbare bifangst-vederbuk i det siste under stamfiske, men tenkte det hadde vært moro med en målretta tur til.

Fikk ikke kommet meg avgårde tidlig nok til å starte i dagslys. Den opprinnelige planen om å prøve en ny spot i området ble derfor skrinlagt, og jeg dro tilbake dit jeg var sist. Rigga to stenger med feeder i en fei og lempa ut. Litt smånapping til å begynne med, men så stille. Tre kvarter etter start satt jeg tilslag på et napp jeg var i tvil om var strøm eller fisk. Og det var definitivt fisk ja. Den var overaskende sprek i starten. Det lukta ål lang vei, så jeg pressa fisken alt jeg kunne opp fra bunn og inn mot land. Hadde jeg visst det var vederbuk og potensiell pers hadde jeg aldri turt det der.

Fisken satt heldigvis godt. Den var nok litt sjokkskada av den syke kjøringa mi, så det å få den i håven bød på lite problemer. De vitale mål var 2070g / 51cm. Ny pers igjen! Om så bare med 50g ;)

Vanskelig å håndtere disse fiskene når de først er på land. I motsetning til stamen som kjører stenger og sneller sønder og sammen i vannet og stort sett ligger i ro etterpå, blir disse fiskene helt ville så fort de havner i en håv og på en avkrokingsmatte. Men fikk da noen brukbare bilder til slutt.

Etter dette ble det stille igjen. Men hvem bryr seg? Jeg åpna en smekkfull termos med kaffe og feira for meg selv. Ble sittende til termosen var tom. Kan ikke si jeg angrer på denne turen :)


2070g / 51cm


Ny pers!! :D :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar