lørdag 8. juni 2013

Et brasmepass med hyggelige bifangster

Dro ut en tur i går kveld for å prøve meg på brasme. Hadde egentlig tenkt en harvetur etter ørreten igjen, men valget ble enkelt da det lå an til fullstendig klarvær. Utover natta fikk man nesten nattefrost og, så tror det var greit.

Destinasjonen ble satt til enda et nytt sted, Hobølelva. Elva er ikke spesielt bred, men ganske lang. Hadde null og niks av research i forkant av brasmeplasser, så taktikken ble bare å kjøre elva på langs til jeg fant et fristende sted. Hadde dog sett en del bilder, og plutselig fant jeg igjen en plass jeg har sett avbildet en stor brasme tidligere.Det ble til å avlegge kveldens/nattens meitepass her.

Fora opp godt ved ankomst og med jevne mellomrom utover. Det ble rikelig med mort i starten og det var vel forventet. Så plutselig ved nok et tilslag, satt jeg i bunn. Men bunnen begynte å dra tilbake :P Håpet om å ha kroket riktig art kom, men fikk konstatert ettervært at det var en fin stam og min første som sådan. Jeg hadde jo flere blankepass etter denne arten i våres, så den var veldig velkommen! Den var skikkelig sprek, akkurat som jeg hadde hørt. Fiska med den letteste quivern jeg har og den fikk kjørt seg godt. Var litt bekymra for krokfestet da jeg ikke hadde på den største kroken akkurat. Men fikk fisken på land og kontrollveid til 1610g / 48cm. Herlig å kunne loggføre den som min første.

Det fortsatte livlig med mort og noen flere seige drag med bomtilsalg fram til sola forsvant. Da ble det tyst. Helt tyst. Satt i gang ny runde med foring, og ganske snart var det jevnlige plask på swimmen igjen. Regna med at det var stamplasking. En bever kom forbi og, men satt helt i ro for å unngå at den skulle lage for mye leven. Den forsvant videre ned elva.

I 01:00-tiden fikk jeg noen tunge drag på quivern igjen de neste 3 kvarterene. Satte inn flere bomtilslag, og begynte å bli frustrert. Kjølig ble det og, tett mot nattefrost. Klokka 01:45 var jeg såpass frossen at jeg ville gi meg. Men skulle gi fisken der ute et forsøk til. Det tok tid, og quivertippen sto urørt i 15 min, men så kom et sakte, tungt drag. Kjeksa til og nå satt den! Ny runde med kjøring og utras. At jeg frøs var glemt på et millisekund. Fikk fisken i håven og så raskt at denne var samme size som første. Kanskje litt større. Fikk bekreftet dette rett etterpå da fisken ble veid til 1800g / 49cm. Stam nummer to i loggen og pers nærmer seg to-tallet allerede. Er ikke akkurat misforsnøyd :)

Å endelig kunne få stam, gjorde det faktum at jeg blanka etter den arten jeg var ute etter som lite betydelig. Flere brasmepass truer fremover. Jeg fikk brasme når jeg blanka etter stam i våres. Og nå som jeg prøver brasme, nei da får jeg faktisk stam. Omvendt målrettet meite på sitt beste :P


Første stam på matta


1610g :)


Så kom andre stam på matta


Oppgradert bestenotering. 1800g!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar