søndag 5. mai 2013

Seig start..

Fisket i åpent vann er for alvor igang, men det har vært en seig start. Det har blitt noen sjøørret turer til uten det helt store, men jeg fikk lurt på en liten prikkete tass på Ingierstrand på fredag. Men det har vært morro å prøve ut det og.

Som en del av målet å prøve nye arter samt finne tilbake til gamle jeg ikke har prøvd på et tosifra antall år, tok jeg turen ut på lørdag til Lekumevja etter vederbuk og stam. Hadde ikke noe snøring på hvor jeg burde satt meg til, men endte på å fôre opp en swim jeg hadde trua på rett i utkant av et strømområde. Men stengene fikk stå urørte hele kvelden og utover i mørket. Strevde litt med å holde meg våken der jeg nistirra på quiverne.

I dag tok jeg turen tilbake. Satt meg til på samme sted, men etter 2 timer livløst, mista jeg fullstendig trua på den swimmen. Så jeg pakka sammen og labba videre nedover. Fôra opp en ny swim og lempa uti brukene. Det var ganske livløst her også til å begynne med, men etter en halvtimes tid begynte det å skje ting. Etter 45 feilkrokinger, satt det endelig en fisk. Men den var dritliten, og jeg tenkte som så at hvis dette var en 150 grams mort, pakker jeg sammen og drar. Fisken datt av ved land, og riktignok var den ikke større enn snaue 150g men den hadde høy rygg. Flire? Minibrasme? Vet ikke...

Rigga opp bruket på nytt og lempa uti. Neste gang lyktes jeg å kroke igjen, og nå sto den lette feedern i kraftig bue. Men det var verken vederbuk eller stam, men brasme. Den var faktisk ganske frisk til brasme å være, og tok litt tid å få inn. Virkelig vrien inne ved land i tillegg til to utras var jo dette skikkelig morro. Var ganske bekymra for krokestet da jeg så at kroken bare satt i en hudflik i leppa. Fikk fisken i håven til slutt, og jaggu klokka den inn på 1630g. Det er ny brasmepers da jeg mener å huske den forrige var på ca kiloen fra Gjersjøen for rundt 12 år siden. Så selv om jeg ikke fikk det jeg var ute etter, endte i allefall helgen godt :)


Kveldsstemning på Ingierstrand


Denne bevern skulle senere skremme vettet av meg i mørket på Lekum. Skulle nesten tro jeg var vant til det etter hundresvis av bevermøter i østmarka på mine harvevandringer i nattemørket


Fått stirra mye på quiverne i helga. Spennende med feederfiske


Brasmepersen 1630g!


På gjensyn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar