søndag 3. august 2014

Ål i Hallingdal 2014

Da var sommerferien over for denne gang, og 2 av ukene har vært tilbragt i Ål som vanlig. Der er det ørret for alle penga. Og ørret ble det.

Toppåret vi har hatt oppå der både hva angår størrelse og antall var 2011. Etter det har det gradvis tapt seg litt og dette året var det "dårligste" sålangt. Men sammenlignet med mye annet er det fremdeles ganske så bra :)

Vi runda 80 fisk totalt. Jeg sto for 36 av de. For første gang så blanka vi flere av dagene, men andre dager fikk så mange at det veide opp. Jeg har pusha litt på de siste 2 åra for å utforske litt nye territorier der oppe. I fjor fant vi et storfiskvann som også viste seg å være harvbart (de aller fleste vanna der er ikke det). Her tok jeg min største for turen på, ja nettopp, harving. Jeg bruker fremdeles tunge medikamenter mot stor ørret, så den veide 775g.

Så var det utforskingsbiten. Vi la inn en test-tur til enda et nytt vann, og det viste seg å være blink. Her var det skummelt stor fisk og jeg tipper flere av de som var oppe i vannspeilet bikka 2-tallet. Krystallklart, lite og vanskelig fjellvann. Her tok også fattern turens største fisk på 1155g.

Bruttern's største fisk veide 600g blank. Han er vanligvis en storfiskmagnet, så det at jeg faktisk slo han i år på størrelse må nesten være å anse som en sensasjon.

Vi hadde den samme hetebølgen som i lavlandet, men heldigvis noen få grader lavere (uten at det hjalp stort) 26+ i skyggen 900m over havet. Men det ble en knall tur og en knall ferie!


En hissig fjellfisk på 615g


Fisk fra det nyoppdagede vannet. Fisk i toppform som lot stang og snelle få jobbe.



Tilbake i komfortsonen. 775g tatt på harving.

1 kommentar:

  1. Der var rapporten ja. Ser ut som et par greie uker det der og som forventet holder du deg på rett side av kilosgrensa :) Vi harves!

    SvarSlett