onsdag 6. august 2014

En pers til å le av :D

Flire er en art jeg har fått mengder av det siste året, men så langt nedprioritert. Det kan ha noe med at den alltid har vært en småvokst og plagsom bifangst under flere typer karpefiskmeite, kanskje spesielt under sørvfisket. Jeg veide en sporadisk tatt flire en gang bare for å kunne ha en pers å notere ned, selv om jeg ikke ante hvem den største i mengden var. Den veide 260g og ble stående som en "silent record" uten noe mer fokus i ettertid.

Det har vært en liten "flireboom" i meitemiljøet den siste tiden. Jack M. har sørget for at en 10 år gammel norgesrekord er i ferd med å bli fornyet. Ikke nok med det så tok han faktisk 2 fisk over 1100g (norgesrekorden er på 1015g). Samtidig har jeg selv bevitnet en diger flire på 1000g prikk som Ole-Håkon tok forleden. Det var kanskje på tide å avlegge en målrettet tur etter denne arten. Den er jo ellers stort sett bare i veien :P

Så da ble det tur etter flire. Målet var enkelt, jeg skulle sette pers. Flirer og brasmer var på plass på fôret fra skumring og utover. Fisker kom på land i tur og orden. En av bifangstbrasmene var en småpen sak på 2240g. Etter noen timers fiske, kom ei flire til syne i vannet jeg mente var stor nok for at håvnettet kunne fuktes. 640g / 34cm veide den og var helt sprekkferdig! Vips så kunne jeg notere meg en bra flirepers og. At den kom på første målretta forsøk gjorde det bare enda bedre :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar