søndag 2. juni 2013

Mer ørret...

Har prøvd å starte sesongen litt annerledes i år enn vanlig. Har fått prøvd mye nytt, men så fort mai kom i gang røk jeg på ørretkjøret tvert. Mai er og blir ørret for min del. Normalt sett lusker det inn en varmefront da og det er den eneste sommeren vi får. Tross at våren lå flere uker etter i år, tok sjokkvarmen raskt igjen det avviket. Dette er etter min erfaring den beste tida å jakte de prikkete. I værtfall i Østmarka der jeg henger rundt. Så er det jo noen faste turer som må avvikles og får jeg ikke vært med på det, vil jeg merke at "something is missing".

Så det har blitt både korte og lange turer. Den beste så langt er den faste reservat-turen jeg har med OFA-laget. I den anledning har jeg og Henrik skrevet en artikkel til OFA's nettsider.

Jeg gjengir den ikke på bloggen, men slenger med noen bilder fra turen. Artikkelen kan leses i sin helhet her: http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/tabid/178/ArticleID/233/ArtMID/624/%C3%98rretjakt-i-%C3%98stmarka-Naturreservat.aspx



Kanoen er sjøsatt, vi er på vei!
 

Slikt vær hadde vi hele helgen og tilnærmet syden-temp. Dette er fra hjemreisen, og var ganske ufrivillig...


Tross uhorvelig store mengder medbrakt mat, og meg som drev CnR til den største gullmedalje, måtte vi unne oss en kvalitetsørret til lunsj på lørdag. Og det sier jeg bare, den var FERSK!


Den første av totalt 5 stk for meg. Med tanke på at vi hadde sånn ca 5 timers effektivt fiske denne helga, er fangsten upåklagelig. Alle jeg fikk, bortsett fra en, var over halvkiloen. Jeg fikk ikke fisk over kiloen denne gangen heller, og oppretholder dermed min gode statistikk.


  



Min største for turen. 835 gram.


Markdrag fungerte og! Ikke det at jeg kan skryte på meg mye trekking av markdrag, men dette er min første ørret på slik redskap.


Siste fisken jeg fikk natt til søndag gikk også over halvkiloen. Denne slapp i midlertid ikke unna, og ble matfisk. Fikk meg desverre en stor skuffelse da jeg åpnet fisken. Det viste seg å være en utgytt hunn fra i fjor høst og av dårlig kvalitet.


Mens jeg opprettholder mine tradisjoner, gjør Henrik det samme. Denne rundet kiloen så vidt med sine 1005g. Flott fisk!



Det ble flere fisker og. Her på markdrag, kort tid etter at jeg tok min.


Turen ble en suksess som alltid!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar