lørdag 21. januar 2012

Lavtrykksabbor

Da jeg våknet i dag og så ut trodde jeg løpet var kjørt for abboren. Lavtrykk og horisontal snøstorm. Men som man titt og ofte får fleisen, og som dagen i dag var et klassisk eksempel på, er at det eneste som er sikkert med fisking er at ingenting er sikkert...


Både statistikk og folkemunne taler for seg om at slikt vær som vi hadde i dag er ensbetydene med blanking. Men etter forrige helg var jeg absolutt ikke klar for å la abboren være i fred helt enda. Det er bare å komme seg ut og begynne å borre. Får i værtfall ikke fisk av å glo på tv-en hjemme.

De første timene vitnet om det jeg hadde forventet. Klinisk dødt, sett bortifra ei kilos gjedde som glefsa over pilken. Så lot jeg merke til at Henrik med følge så smått ble synlige gjennom snøføyka. De rigga seg raskt til og begynte å fiske. Småpraten gikk, da det plutselig dundra til i stikka mi. Trodde jeg nå hadde kroka ei pen med striper, virka sånn utifra hvordan den oppførte seg. Men akk ja, nok en forvirra gjeddefant. Det lovet ikke godt...


Så slo noen over en bryter. Abboren våknet brått. I løpet av minutter fikk vi kontakt alle som en, og slik fortsatte det jevnt og trutt utover. Ble ingen kubber denne turen, men mye pen fisk og i et betydelig antall. Totalt kunne jeg notere meg et tosifret antall fisk mellom 400-500g på få timer, før det plutselig smalt på en som dro vekta enda litt lenger. Gøy med litt action! De andre måtte ta en tidlig avslutning grunnet andre planer, og selv ble jeg sånn passe bløt utover eftan. En liten stund etter de andre dro, pakket jeg og sammen. En pilkedress full av vann ble tung å drasse rundt. La seg bra med snø på få timer. Sikkert 15 cm om ikke mer. Men men.. Det er alltid ekstra gøy å få slike positive overaskelser på dager som denne da alle odds stritter imot!

450 grammer. Stort sett disse det gikk i...

Halvkilos blank...

Dagens største!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar