søndag 18. mai 2014

Et gjenyn med suter :)

Da var 17. mai vel overstått. Regner med at de aller fleste har fått nok is og ballonger for et helt år. Selv så jeg ikke snurten til noe av dette. Det nærmeste jeg kom feiringa, var pølser og lomper med ketchup til middag. Ellers var jeg stasjonert ved et kjent sutervann i det mest indre av det indre østfold man kommer, godt skånet for både ungeskrik og russefyll.

Suteren fikk kun et halvhjerta forsøk fra min side i fjor. Og det var da mitt første forsøk siden guttedagene (10-15 år siden jeg stiftet bekjentskap med en sist). Og det meste var mer tilfeldig enn målrettet den gang.

Jeg gjorde en god porsjon med feil forrige sesong, både på sutertur og andre turer, men hadde en god del ting som måtte friskes opp. Jeg hadde definitivt mer kjøtt på beina framfor en ny tur til dette vannet nå. Fikk litt ekstra "trua" når denne kalde starten på mai endelig snudde og vi fikk sommervarmen igjen. At gradestokken atpåtil holdt seg på den rød siden om nettene og, var definitivt et pluss.

Dette vannet har nok sett sine glansdager som storsutervann, men jeg hadde heller ikke satt meg noe mål om det. Å få en suter på land igjen, min første målrettede som sådan var målet. Selvsagt også nyte omgivelsene og stillheten.

Tok første pass 16-17 mai. Kjørte på med kraftig fôring rett i utkant av et sivbelte. Riktignok forsatte sivet under vann et stykke til skulle jeg finne ut, men det er tidlig på året og lite vegetasjon som har vokst fram helt. Etter en drøy time kom kveldens første run og jaggu satt den tvert. Da kom alle minnene tilbake om hvor råsterk denne fisken er. Det går så siv og liljeblader spruter! Kjørte den hardt for for å få den ut og etter vært gikk den i håven. 1785g / 50cm ble ny pers gitt.





Første målretta suter. 1785g / 50cm. Ny pers :)


Nattens kulisser fra meitestolen.



Etter dette, runnet det jevnt og trutt utover men fikk ingen til å sitte. Regner med at det var et heftig småbrasmekjør i tillegg. Men alikevel overaska over at ikke flere satt. Det var noen teorier å drøfte på veien hjem.




Dagen etter var jeg på plass igjen. Fôret videre på den samme swimmen, fikk ut stengene men rakk ikke lene meg tilbake i stolen engang før første run var et faktum. Hadde finslipt de småfeilene jeg mente jeg gjorde natta før, og det ga resultater. Hadde fast fisk fra start. Etter dette kom det flere run og kroka tak i et par som spytta ut kroken kort tid etter. Så kroka jeg en som ble med helt opp. Fra midnatt og utover ga suterne seg, men da kom brasmekjøret (som bestilt). Fikk flere mellom 1000-2000g. Det var faktisk ganske slitsomt å stå parat ved stengene i påvente av brasmerun da de kom så tett at det å sette seg ned var lite vits. Slik holdt det på i 2,5 timer. Da ble det helt stille. Gudskjelov! Nå var det bare å vente på grålysninga.


Like før...

Det har stått to elger på motsatt bredd og rota i vannkanten begge disse nettene. De var der når lyset ble så sterkt at jeg kunne skimte konturene på andre siden. Men rakk ikke kikke så mye på de. Sammen med lyset kom fisken og jeg hadde vel 4 run de neste 2 timene, hvorav 3 fisk ble kroket og landet. Til slutt satt jeg igjen med et fint knippe sutere. Så var det å gyve løs på foto/veieprosessen da jeg tømte karpesekken i 05:30-tiden. Fikk forbedret persen enda litt til, og jeg var fornøyd med helgens suterfiske. Så kom morgenbrisen og avsluttet turen for denne gang.




Persforbedring pass #2. 1890g.









BTW, så beskuet jeg et annet sikkert sommertegn. Bålrester, nyflådd suter med grillkrydder og import øl. Akk ja...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar