torsdag 8. august 2013

Full klaff på første bukforsøk!

Har funnet tilbake til quiverstengene etter sommerferiens fjellfiske. Startet med to turer tilbake til stamspotten min i go'elva, men etter to kvelder og netter måtte jeg bare konstatere at vannet her rett og slett har blitt for varmt for stamen. Det eneste jeg opplevde av napp i det hele tatt var noe merkelige greier etterfulgt av full snagg, så mest sannsynlig krepsespising på swimmen.

Så, da trengte jeg i det minste å vende fokuset til andre plasser. Etter en del tenking fram og tilbake, hadde vederbukfiske ligget og lurt i bakhodet hele tiden. Prøvde jo litt kombinasjon av dette i våres sammen med stam, men da totalblanking, og mtp at det var stam jeg i hovedsak var ute etter utfra plassvalget, måtte vederbuk nesten vært ansett som bifangst. Bestemte meg til slutt for å pakke utstyret i bilen og kjøre avgårde til nok et nytt sted. Og nå var vederbuken i siktet!

Etter 45 min i bil var jeg fremme. Plassen var rett oppstrøms sarpefossen. Skjønte etter denne turen at jeg faktisk bomma på den egentlige vederbukplassen, men sånn er det. Neste gang... Vannet raste forbi i stor hastighet og det buldra i bakken pga fossen. Rigga opp med tunge feedere og fikk ut 2 stenger. Fisken fant fôret etter en drøy halvtime og derfra gikk nappene i ett.

Landa først en mort på 355g. Ved neste tilslag satt det noe vesentlig tyngre på. Pga samling av vann over fossen, dannet det seg en slags malstrøm og fisken bare fulgte strømmen uten særlig utras. Men det var tungt og fisken sto bare der ute og stanga. Pga sinnsykt mye snags måtte jeg bare legge hardt press på fisken og få den inn mot land. Da jeg fikk se den første gang, kom fiskeskjelven. Tankene kvernet rundt noe sånt som "kan det være? kan det være!?". Hadde med den lange håven min og fikk styrt fisken oppi. Så med en gang at det var vederbuk, uten å engang kaste et blikk på den sikre gattfinna. Mindre skjell, pløsete pondusmage, mindre munn, smalere nakke. Da fisken lå på matta, sjekket jeg finna for sikkerhets skyld og da var det ingen tvil lenger. Fisken dro vekta til 2020 gram og der var målet om 2-kilos allerede brutt!! Snakk om pangstart på nysatsingen :) :)

Det skulle bli en fiskerik tur. Men nå satt jeg bare laidback med et glis og lot fisket leve sitt eget liv. Landa flere mort på 3-4hg, og med senka skuldre fikk jeg nå større armslag for å eksperimentere med agn osv. Da det skumret, intensiverte bittet seg enda mer. Men nå gikk det fra mortbonanza til ålbonanza. En slimete påminnelse fra forrige glommatur. Den siste jeg fikk var faktisk ganske stor og hadde sikkert vært en pers jeg kunne skrytet av, men i og med vi snakker freda fisk og jeg ikke hadde spesielt lyst til å ha fisken i verken håv eller veienett, fikk jeg avkroket "krapylet" og sluppet det ut igjen. Ble sittende å skrape slim av henda en god stund etterpå.

Utover natta kom vederbuk nr 2, men et mindre eksemplar på 895g, og rett etter dette ga jeg meg. En morsom tur, men som gikk hardt utover feederbeholdninga mi. Snagga på annenhvert kast, og røyk alle de tunge feederne jeg hadde. Det er visst bare slik bunnforholda er i dette området, og det hjelper ikke at feederne kastes rundt på bunnen heller. Får ta med en shitload med feedere til neste tur.


2020g / 50cm


Go'buken :) En soleklar pers!


Vederbuk nummer 2 ble ganske liten i forhold :P


Degraderte til en stang når feederbeholdninga tok slutt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar