mandag 23. juni 2014

Ny pers på vederbuk!

Vannstanden i elva datt med over 170m3 fra fredag til lørdag, så da tok jeg min første vederbuktur i år. I fjor hadde jeg to bra turer med 2-kilos buk på hver tur, og da ble det ikke mer vederbukfiske i 2013. Jeg så fram til å prøve meg igjen nå. Fremme på plassen møtte jeg Morten Martiniussen, så da ble jeg sittende å skravle en stund først.

Fant meg en plass litt nedstrøms der Morten satt. Her var også strømforholdene fine med et litt roligere parti ved land og sterk strøm et stykke ut. Rigga opp 2 stenger med tunge feedere og den første gikk i elva kl 21:00. Ikke uventa starta det rett på mortekjør. Men det var forsåvidt greit, da fikk jeg kjørt ut en del fôr. Etter halvannen time og 1,5kg fôr senere roet mortekjøret seg, men brasmene var på plass og de kom opp med jevne mellomrom. Kl 23:09 lugga det til på den stanga som så langt hadde stått mest mulig i fred. Det virket som noe litt annet enn brasme. Ganske bra motstand, og ettervært kunne jeg se den første buken gli over håvkanten. Den var ikke større enn 1460g, men det var da i allefall rett art og en startfisk :) Morten kom bort for å kikke og ta en prat.

Så ble det veldig rolig en stund, og man kunne få seg en kopp kaffe eller fler. Det eneste som skjedde fram til kl 01:45 var en ål som dro til på den ene stanga jeg agna med pølse. Så kom buk nr 2 for turen (1500g) og brasmene var på gang igjen. Når i tillegg mortekjøret satt igang på nytt klokka 03:45 fikk jeg mest lyst til å gi meg. En halvtime senere skulle jeg gjøre akkurat det, da jeg halte opp min n'te mort på den ene stanga, men under innsveiving så jeg at den andre stanga begynte å hoppe. Det så mest ut som feederen slapp bunnen og rulla nedover, så jeg tenkte ikke noe mer på det. Begynte avkroking av mort, men stanga fortsatte å hoppe lett og sena flytta seg gradvis nedstrøms, før det gikk over til å bare gynge kraftig. Fanken heller, det er jo fisk! Jeg slapp det jeg drev med og klinka til. Det var tungt! Blodpumpa gikk i hundre, for et slikt napp har jeg sett før. Fisken brukte strømmen for alt det var verdt og jeg var en smule nervøs, men da jeg fikk den nærmere land og inn i et mer stille parti, pressa jeg på det jeg turte og fikk den omsider i håven. Det ble litt jubel da jeg så med en gang at dette var ny pers!


En nydelig vederbuk på 2340g / 56cm. Success! :D


Unødvendig å si at jeg var drithappy!


Etter dette ble jeg sittende en god stund til. Hadde en lengre prat med Morten og halte småfisk til den største gullmedalje, så jeg ga meg ikke før kl 06:00. Adrenalinet pulserte godt i årene på vei hjem, og selv om jeg var utkjørt og overtrøtt, var det ikke bare å sovne på et blunk etter en slik opptur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar